Veiligheid = Absoluut Aalsmeer

Verkeer = AbsoluutAalsmeer

 

Sommige verkeerskundigen hebben het idee dat, wanneer er een nieuwe woonwijk ontwikkeld wordt, ze de inwoners uit de auto kunnen krijgen en gaan, in overleg met de stedenbouwkundigen, er toe over om minder parkeerplaatsen in een wijk aan te leggen. Waar dat utopische idee vandaan komt laat zich raden. Als voorbeeld wordt de gemeente Amsterdam vaak genoemd waar een bijna dictatoriaal bewind wordt gevoerd over het terugdringen van het autoverkeer. Laten we hierin duidelijk zijn, slechts een enkeling zal uit de auto stappen en de fiets of het openbaar vervoer gaan nemen. In een gemeente met een langgerektheid zoals Aalsmeer zal de auto een prominente rol blijven spelen, of je het nu wilt of niet. Daarom moet er bij het ontwikkelen van een nieuw woongebied allereerst naar de infrastructuur worden gekeken. Dus hoe gaan we er op een normale manier komen en hoe komen we er weer uit. Oplossingen uit het verleden kunnen dienst doen als leerprojecten! Kijk naar Nieuw Oosteinde, of verder terug naar Kudelstaart en met name het doodlopende Geerland. Daar moeten we van leren en het anders aanpakken. Kwaliteit boven kwantiteit.

Dus bij iedere ontwikkeling, zowel bij woningbouw als bij utiliteitsprojecten, eerst de infrastructuur en dan pas de heipalen.

Ook het fietspaden netwerk binnen de gemeente zal een transformatie moeten doormaken, de slechte staat van onderhoud is velen een doorn in het oog. Ook daar zal de komende periode een slag moeten worden geslagen, los van de ontwikkelingen op regionaal niveau. De gemeente heeft ook hierin een autonome taak en zal die moeten oppakken. Kijk eens naar de mogelijkheden die elders in het land worden gebruikt; verlichte fietspaden door zonnepanelen, lichtpaden die aangaan wanneer je nadert en betonnen prefab fietspaden. Ook hier geldt kwaliteit boven kwantiteit.

Share by: