Eigen indentiteit = AbsoluutAalsmeer
Wij zijn blij met de aanpassing van de ambtelijke samenwerking tussen Aalsmeer en Amstelveen.
Het biedt Aalsmeer de ruimte om dicht bij inwoners, bedrijven en organisaties te doen wat nodig is en maakt het mogelijk vanuit de eigen omgeving belangrijke vraagstukken ter hand te nemen.
Vanaf 2022 zal alle publieke dienstverlening vanuit het Aalsmeerse raadhuis worden aangeboden én gaat een eigen ambtelijke kernorganisatie werken aan belangrijke Aalsmeerse thema’s. Binnen de nieuwe samenwerkingsafspraken is meer ruimte voor de eigenheid van Aalsmeer terwijl de schaalvoordelen van de samenwerking voor beide gemeenten behouden blijven.
Alle loketfuncties voor gemeentelijke publieke dienstverlening zijn vanaf 2022, op afspraak, in het raadhuis van Aalsmeer fysiek beschikbaar. Een digitale afspraak bestaat ook tot de mogelijkheid. Hiermee kan iedereen binnen de eigen gemeente terecht voor informatie en dienstverlening, onder andere op het gebied van burgerzaken (zoals paspoorten, rijbewijzen, aangiften geboorte en overlijden en dergelijke), wonen, bouwen, ondernemen, maatschappelijke (jeugd)hulp en (inkomens)ondersteuning.
De nieuwe samenwerkingsafspraken zijn op dinsdag 2 november 2021 in de colleges van Aalsmeer en Amstelveen bekrachtigd en zijn geagendeerd voor beide gemeenteraadsvergaderingen in december 2021. Na de besluitvorming wordt de inrichting van de Aalsmeerse compacte organisatie zo snel mogelijk opgepakt met als doel deze eind maart af te ronden.